علا بنت الشاطىء
هلا بك اخى اختى فى منتدى علا بنت الشاطىء نتمنى لكم قضاء وقت ممتع معنا وتحميل موفق للجميع الاداره
لو تريد تكون عضو ادخل وسجل ادناه لو كنت عضو ادخل دخول ادناه

علا بنت الشاطىء

منتدى شامل
 
الرئيسيةالبوابة*التسجيلدخول
دخول
اسم العضو:
كلمة السر:
ادخلني بشكل آلي عند زيارتي مرة اخرى: 
:: لقد نسيت كلمة السر
المواضيع الأخيرة
أفضل 10 أعضاء في هذا المنتدى
علا المصرى
 
امين
 
كيان انثى
 
الهام المصرى
 
شريف كمال
 
هتروق وتحلى
 
آســــــــــــر
 
عصام بكار
 
شاعر الرومانسية
 
شهد الملكة
 
سحابة الكلمات الدلالية
بحـث
 
 

نتائج البحث
 
Rechercher بحث متقدم
المواضيع الأكثر نشاطاً
قصة (( في الحلال ))
<<< قصة رجولة استاذ >>>
ميراث خطر - ستيفاني هوارد - رواية ميراث خطر كاملة
القرآن الكريم (كتابة)
1200 - المستبد - عبير دار النحاس ( كاملة )
أسماء الله الحسنى
"اللاهوت المسيحي والإنسان المعاصر"
++++ موضوع متكامل لكل طقوس كنيستنا القبطية ++++ ادخل واستمتع
رواية جزيرة الأقدار -مارجري هيلتون -روايات عبير القديمة ( كاملة)
رواية عنيد - آن ميثر - روايات عبير القديمة (كاملة) _عنيد
أفضل 10 أعضاء في هذا الأسبوع
رمزى ابن الدولة المصرية
 
amr
 
karim ahmed
 
ملامح خجولة
 
my clinic
 
speedline100
 
قطرة ندى
 
أفضل 10 أعضاء في هذا الشهر
علا المصرى
 
donya ale
 
صعبة المنال Reham
 
كل دقة فى قلبى
 
شريف كمال
 
عاشقة الجنة
 
رغم بساطة قلبى
 
كيان انثى
 
عازف المزمار
 
الهام المصرى
 

شاطر | 
 

 قصة (( في الحلال ))

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
علا المصرى
الـمـؤ سس
الـمـؤ سس
avatar

عدد المساهمات : 22726
نقاط : 30198
السٌّمعَة : 2
تاريخ التسجيل : 15/12/2013

مُساهمةموضوع: قصة (( في الحلال ))   الأربعاء 30 سبتمبر 2015, 4:54 pm

قصة  ((    في الحلال   ))


القصة نقالها طبعا دى قريتها وعجبتنى وحبيت الكل يقرا ويتعلم منها 


بصــوا كل اللي أقدر أقوله إن الرواية دي بتعبر عننا كلــنا ^_^ يعني كل واحد فينا هيلاقي نفسه جواها وبإذن الله نتغير بسببها وتاخد بإيدينا لـ فوق 
نفسي أشوف الرواية دي فـ كل حته ونفسي كل الشباب والبنات يستفيدوا منها ^_^ ودي مهمتكم إنتوا بقي Smile Smile أنا هنشرها وإنتوا إنقلوها ويلـا نتاجر تجاره رابحه مع ربنا ♥
وخصوصا إنتوا عارفين حال الشباب والبنات الأيا دي وكلنا محتاجين حد ياخد بإيدينا للطريق الصح ^_^ والرواية دي هتكون من ضمن الحاجات إن شاء الله Smile
ماتنسوش تقولولي رأيكم فيها ضروووري ولو غيرت فيكم حاجه عرفوني علشان تساعدوني أكمل طريقي ^_^
ربنا يرضي عنكم جميــعا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــ
في_الحلال


الحلقه الأولي :
في كافيتريا كلية الهندسه يجلس إسلام وصديقه محمد ...


إسلام بهدوء :
-عرفتها من ع النت


زفر محمد بضيق قائلا :


- نعــــــم !! وهو إحنا من الناس دي برضو يا إسلام ؟ !!


- يابني إصبر هفهمك ، انا بتكلم معاها عادي خالص والله ومش بنقول حاجه حرام ، كله كلام عام كـ تعارف يعني


محمد بلوم :
- بس مش إحنا اللي نلعب ببنات الناس يا إسلام !!


رفع حاجبه متعجبا وقال :
- - وهو حد قالك إني بلعب بيها ،، عيييب يا محمد أخوك راجل برضو ،، كل الحكاية بس إني لازم اتعرف عليها كويس قبل ما أتقدملها


محمد بتعجب :
-
- - تتقدملها ؟!!
- أيووه يابني امال انا بقول إيه من الصبح ،، البنت اللي هتجوزها لازم أكون عارف دماغها وتفكيرها كويس ، علشان كده قلت اتعرف عليها الأول ع النت وأفهم دماغها بعدين أروح اتقدملها إن شاء الله


- طيب وإنت عرفت إزاي بقي إن دي ممكن تكون مناسبه ليك ؟!!


إبتسم إسلام قائلا :
- - بصراحه كده هي كانت معانا فـ جروب ( نقاشات حره ) وباين عليها دماغها حلوه وكمان باين عليها محترمه


نظر إليه بتعجب قائلا :
- - باين عليها امممم طب وهي لو كانت محترمه كانت هترضي تتكلم معاك كده ؟!!


إنتفض إسلام من مكانه وضرب الطاولة بقوه وهو يقول :


- محــــــــــــمد انا مسمحلكش ، يا تتكلم عنها عدل يأما تسكت ، فــــــــاهم


محمد
- خلاص يا عم إنت حر ، يلـا علشان المحاضره قربت تبدأ .


________________________


وفي المبني المقابل أمام قاعه 23 بكلية التربيه تجلس سلمي وصديقاتيها ،


نظرت سلمي إلي صديقاتيها بضيق قائله :
- - يا جدعان انا مش فاهمه حاجه من البوتري ده هو انا بفهم شعر عربي لما هفهم شعر إنجليزي ، انا كان مالي ومال قسم إنجليزي بس ياربي ، ماكان قدامي أقسام تانيه كنت دخلتها وخلاص


ضحكت هند ضحكة عاليه وقالت :
- - يابنتي هو إنتي كل ما تطلعي من المحاضره دي بالذات تعملي كده ، انا بصراحه مكنتش بحبها فـ الاول بس الدكتور حببني فيها


سلمي بضيق :
- الدكتور حببك فيها !! يا شيخه حرام عليكي ده علطول يشتم ويهزأ فينا وكرهني في الماده وفي الجامعه كلها ، ربنا يعدينا منها علي خييييير


تنهدت فاطمه بدلع قائله :
- - بس شوفي راجل إزاي شخصيه وقوه وشياكه بجد جنتــــــل آخر حاجه ، يا بنتي دي بنات الجامعه كلها هيموتوا عليه .


سلمي بنفاذ صبر :
- - بت إنتــــــي وهي إمشوا من قدااااااااامي حالا وإلا هفجركم ، جايين إنتوا علشان تدرسوا ولا تتفرجوا علي الدكاتره
-
- ثم أردفت بإبتسامه كبيره :
- عيال عاوزة الضرب


هند بإستهزاء :
- - لأ عاقله يا بت


سلمي بضحكة مرتفعه :
-
- - هششش يلا من هنا علشان هنرش ماية ، هروح انا بقي علشان لو إتأخرت بابا هيظبطني ،، يلـــا أشوفكم بكره بإذن الله , مع السلامه


عادت سلمي إلي منزلها ، فنادت عليها اختها
- - سلمـــي تعالي بسرعه المسلسل لسه بادئ أهو ،، كويس لحقتي نفسك


سلمي بسعاده :
- - قششششطه جدااااااااا ، هروح أدخل شنطتي الاوضه وآجي حــــالا


وإثناء عودة سلمي قالت لاختها ولاء بصوت هادئ :


- والله يا بت يا ولاء الواحد عاوز يبطل المسلسلات دي !! ويا سلاااااام بقي لو نبطل الأغاني كمااااااان الله بجد كفايه بقي الذنوب اللي عندنا


رفعت ولاء حاجبها وقالت بحنق :
- - يا ستي إنتي هتعملي فيها ست الشيخه !! يا تتفرجي يا تمشي علشان متبوظيش الحلقه عليا !!


سلمي بضيق :
-
- - خلاص هتفرج
- وأكملت بإبتسامه :
-
- - قوليلي بقي حصل إيه من الأول


_______________



ان مرت الأيام ولم ترونـي فهذه مواضيعي فتـذكرونــي
وان غبت يوما ولم تجدونـي
ففي قلبي حبكـم فـلاتنسونــي
ان طال غيابـي عنكـم دون عـودة
اكون وقتهـا بحـاجة للدعـاء فادعـولــي
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://olaa-elmasry.alamountada.com
علا المصرى
الـمـؤ سس
الـمـؤ سس
avatar

عدد المساهمات : 22726
نقاط : 30198
السٌّمعَة : 2
تاريخ التسجيل : 15/12/2013

مُساهمةموضوع: رد: قصة (( في الحلال ))   الأربعاء 30 سبتمبر 2015, 4:56 pm

خرج إسلام ومحمد من المحاضره


نظر محمد إلي الأرض وهو يقول :


- إسلـــام معلش انا اسف ،، مكنش قصدي أتكلم علي البنت اللي معرفش إسمها دي كده ، وفعلا مكنش يحق لي اني أظلمها وأقول عليها حاجه وحشه من وراها ، بس انا بصراحه مش مقتنع بجواز النت ده وشايف اني لازم لما آجي اخطب واحده اخدها من بيت أهلها وأتعرف عليها عندهم علشان كل حاجه تبقي فـ النور ، بس عموما دي أراء برضو معلش متزعلش مني


إسلام بإبتسامه :
-
- - اولا إسمها ساره ، ثانيا انت عارف إني مش بعرف أزعل منك لأنك أغلي صديق عندي ، ثالثا بقي انا هوريلك إن وجهة نظرك دي غلط والأيام بيننا ،قشطه ؟


محمد بسعاده :
-
- - قشطه جداااااا ^^


نظر إسلام أمامه فإذا به يري شيئا لم يعجبه فقال بضيق :
-
- - يييييييييييي شوف مين جاي علينا


فاروق بإبتسامه خفيفه :
-
- - السلام عليكم


إسلام بإبتسامه مصطنعه :
-
- - وعليكم السلام


محمد بسعاده :
-
- - وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته


نظر لهم فاروق للحظات ثم بدأ حديثه :
-
- - ازيكم يا شباب عاملين إيه ؟ كويس إني شوفتكم والله كنت عاوز أقولكم علي الندوه اللي هتتعمل بكره فـ الجامعه يمكن تحبوا تيجوا يعني


محمد بإبتسامه كبيره :
-
- - مـــاشي قول


شرد إسلام عنهم قليلا وأخد يحدث نفسه :
-
- - هو كل ما يشوف خلقتنا الواد ده يقولنا علي ندوه دينيه ، وأكيد ندواته كلها بقي هتكون شيوخ كبار وهيقعدوا يتكلموا كالعاده وإحنا مش فاهمين حاجه وفي الآخر ننام زي كل مره !


.. قطع فاروق إسلام من شروده وهو يسألة :


- هاه يا إسلام وإنت مقولتليش ،، تحب تعرف أكتر عن الندوه ؟


إسلام بإبتسامه مصطنعه :
-
- - إتفضل


بدأ فاروق حديثه عن الندوه قائلا :
-
- - إسم الندوه ( احبك ولكن لن أصارحك ) وبتتكلم عن ..


قاطعه إسلام متعجبا .. !


- إسمها إيه ؟!!!


فاروق بتعجب :
-
- - احبك ولكن لن أصارحك


رفع إسلام حاجبه وقال بصوت ساخر :
-
- - ندوه دينيه وإسمها كده إزاي يعني ؟!! انت بتهرج صح ؟


فاروق بإبتسامه هادئه :
-
- - طيب بص انا مش هتكلم عنها , إنت هتيجي تشوف بنفسك ينفع ولا لأ , مستنيكم بكره الساعه 11:30 في قاعه المناسبات ، يلا بقي هسيبكم علشان ألحق ابلغ باقي الناس


نظر إسلام لمحمد بتعجب وقال :
-
- - صاحبك بيضحك علينا يا عم !! بيقولنا أي حاجه وخلاص علشان يجر رجلينا ونروح ، بس الحركات دي مش بتخيل عليا ، هو أكيد بيعمل كده علشان يبان قدام الناس انه شاطر بقي وبيعرف يقنع الناس بالحضور وحاجات كده !!


محمد بضيق :
-
- - فاروق مش بيكذب ابدااااا يا إسلام ، هو صاحبي من زمان وانا عارفه كويس ، عموما نروح بكره ونشوف ، تمام ؟


أومأ برأسه موافقا وقال :
-
- - ماشي مش هنخسر حاجه ،، نروح وخلاص ولو طلعت ممله نمشي وانا متأكد من كده ، اصلا فاروق صاحبك ده انا مش بطيقه بصراحه وبحس إن أي حاجه من ناحيته ممله !!


محمد بحزن :
-
- - يابني لييييييه حرام عليك !!! ده محترم جدااااا ما شاء الله عليه


إسلام بضحكة ساخره :
-
- - ياعم تحس إنه واد ملزق كده ومعقد وغريب
-
- ثم أردف ببراءة مصطنعه :
-
- خلاص بقي انا مش عاوز أتكلم علي حد , والنهارده من بكره مش كتير ،، هنشوف !


لــ #رقيه_طه
______________



ان مرت الأيام ولم ترونـي فهذه مواضيعي فتـذكرونــي
وان غبت يوما ولم تجدونـي
ففي قلبي حبكـم فـلاتنسونــي
ان طال غيابـي عنكـم دون عـودة
اكون وقتهـا بحـاجة للدعـاء فادعـولــي
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://olaa-elmasry.alamountada.com
علا المصرى
الـمـؤ سس
الـمـؤ سس
avatar

عدد المساهمات : 22726
نقاط : 30198
السٌّمعَة : 2
تاريخ التسجيل : 15/12/2013

مُساهمةموضوع: رد: قصة (( في الحلال ))   الأربعاء 30 سبتمبر 2015, 4:57 pm

#في الحلال. لرقية طه
منقووووووووووووول
الحلقه الثانيه :

ظل إسلام حائرا طوال اليوم ، هل يمكن أن تكون هناك ندوه دينيه بهذا الإسم ؟ ام ان فاروق يكذب عليهم ليجبرهم علي الحضور ؟!! أخد يفكر قليلا ثم تذكر فجأة ان اخته هند معه في الجامعه ومن الممكن ان تكون قد سمعت بهذه الندوه من قبل ، فقرر أن يذهب ليسألها .....

أخد إسلام ينقر علي باب غرفة إخته بسرعه وهو يقول :

- بت ياهند إفتحي الباب

قالت بطريقه مضحكة :

- حــــاضر يا عم عبده ،، هجيب كيس الزبالة وجايه حــــــالا

ضحك بشده ولكنه سرعان ما رفع حاجبه وهو يقول :

- الزباله دي هأكلهالك إن شاء الله ، بس مش وقته دلوقتي ، انا جاي ف حاجه أهم ..

هند وهي مازالت تضحك :
-
- إنجزززززز وقتي ثمين

إسلام بجديه :

- إنتي سمعتي ان في ندوه هتتعمل بكره عندنا فـ هندسه إسمها ( أحبك ولكن لن اصارحك ) ؟
-
- ثم أردف قائلا :

- أصل في واحد قالي عليها وانا بصراحه مش مصدق إن في ندوه دينيه إسمها كده !!

حركت هند رأسها بتفهم وهي تقول :

- أيوه كانت سلمي قالتلي عليها إمبارح ، يمكن نيجي نحضرها إحنا كمان

حاول إسلام أن يمرح قليلا مع اخته وقال :

- سلمي مين ؟

قالت ببراءة :

- سلمي جارتنا يا عم اللي معايا فـ القسم

إسلام بضحكة عاليه :

- القصيره دي اللي كانت بتلعب معانا ف الشارع زمان ؟

هند بإبتسامه :

- أيوه هي دي

- ثم نظرت علي الجانب الآخر وكأنها تذكرت شيئا وعادت إليه بنظرها وهي تقول بتعجب :

- ثانيه ثانيه ، إنت مالك أصلا ؟!! إنت سيبت الندوه ومسكت فـ سلمي

ثم ضحكت مره اخري وهي تقول :

- هاه عندك أسئله تاني ولا تتفضل من غير مطرود ؟

إسلام بإبتسامه :

- خلاص يا ستي شكرا

وسرعان ما تحولت هذه الإبتسامه إلي ضحكة شريره وهو يقول :

- اتخمدي بقي ، وما تنسيش تشربي اللبن وتغسلي سنانك قبل ما تنامي علشان السوسه الوحشه متجيش فـ بؤك

ضربته هند علي كتفه وقالت :

- اللـــــــه يرحمك يا بابا ،، لو كان لسه عايش كان زمانه خنقك دلوقتي ، عيل ظريف

إستدار ليعود إلي غرفته وهو يقول :

- الله يرحمه ، يلا تصبحي علي سوسه

حاولت الإمساك به ولكنها لم تلحقه فنادت عليه قائله :

- إستنـــــــــي يا واد هنا

ثم أخدت تحرك رأسها يمينا ويسارا وهي تقول بإبتسامه كبيره :

- جرررري الخواف

___________________________



ان مرت الأيام ولم ترونـي فهذه مواضيعي فتـذكرونــي
وان غبت يوما ولم تجدونـي
ففي قلبي حبكـم فـلاتنسونــي
ان طال غيابـي عنكـم دون عـودة
اكون وقتهـا بحـاجة للدعـاء فادعـولــي
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://olaa-elmasry.alamountada.com
علا المصرى
الـمـؤ سس
الـمـؤ سس
avatar

عدد المساهمات : 22726
نقاط : 30198
السٌّمعَة : 2
تاريخ التسجيل : 15/12/2013

مُساهمةموضوع: رد: قصة (( في الحلال ))   الأربعاء 30 سبتمبر 2015, 4:59 pm

وفي اليوم التالي نظر إسلام لصديقه محمد وهو يقول :

- يلــا يا عم الساعه بقت 11:15 يادوب نلحق نحجز مكان ف الندوه دي قبل ما كل الكراسي تتملي

محمد بتعجب وسعاده :

- غريبه !! مش إسلام اللي يكون مستعجل كده علي ندوه دينيه يعني !

إسلام بثقه :

- علشان بس أأكدلك بس إن صاحبك ده بيضحك علينا !

محمد :

- هنشوووووووف ،، هيا بناااااا

وبدأت الندوه :

كانت تتحدث عن الحب الحلال ،، وكيف يجب علي الإنسان أن يظل محافظا علي قلبه نظيف وخالي من أي جرح وهو علي يقين ان الله سوف يعوضه خيرا علي هذا الصبر ،، ولأن القلوب ليست بأيدينا ومن الممكن ان يحدث تعلق بأحد أفراد الطرف الآخر في أي وقت ، فيجب علي الإنسان ان يغض بصره دائما ويحاول بقدر المستطاع ان يبتعد عن أي مكان به إختلاط حفاظا علي قلبه والعهد الذي اخده علي نفسه ،، وحتي إذا أحس بأي مشاعر تجاه الطرف الآخر رغما عنه ، فلابد أن يوجه هذه المشاعر في طريقها الشرعي ،، إما عن طريق التقدم للخطبه إذا كانت الظروف مناسبه لكلا من الطرفين ،، او عن طريق الدعاء بأن ييسر الله الأمور إذا كان الخير في هذه الزيجه ,, وبالطبع لابد أن تظل هذه المشاعر في قلبه فقط ولا يحاول أبدااا إظهار أي شئ منها للطرف الآخر ، فهو من المفترض أن يحافظ عليها حتي من نفسه ويكون علي يقين إنه إذا كان بها الخير له سيجعلها الله من نصيبه , والأفضل ان يدعو الله دائما أن يثبته ويحفظ له قلبه ولا يعلقه بأحد سواه

وإنتهت الندوه وخرج إسلام ومحمد :

محمد بضحكة واثقه :

- إيه رأيك بقي يا عم ؟ طلع مش كذاب أهو

إسلام مؤيدا :

- لأ بصراحه الله ينور ،، كلام جـــامد آخر حاجه ،، يعني بصراحه عجبتني الفكره بتاع الندوه وحاجه جديده كده وعلي عكس ما كنت أتوقع تماما ،، أي نعم انا مش هقدر أنفذ حاجه من اللي إتقال بس برضو حلوه

محمد بإبتسامة رضا :

- طيب الحمد لله ،، لأ بصراحه الداعيه ده إسلوبه حلو كده ويخليك عاوز تفضل قاعد تسمعه طول اليوم ، مش زي الناس اللي تقفلك من أول 5 دقايق دي ، وبصراحه انا خلاص عجبني الكلام وقررت أنفذه

إسلام بتعجب :

- هتعمل إيه يعني ؟

محمد وهو يتذكر كلام الداعيه :

- حبيت فكرة ان زوجتي تبقي اول حب فـ حياتي وبإذن الله هفضل محافظ علي قلبي لحد ما أقابلها ، لأن المشاعر وقتها هتكون طازة ومش مستهلكه ، مش حابب انا اني اتعرف علي دي ودي وفي الآخر اروح أتجوز واحده تانيه خـــــالص !!

واكمل بإبتسامه كبيره :

- خليني كده مؤدب ومحترم علشان ربنا يرزقني بواحده مؤدبه زيي

إسلام مؤيدا :

- مــــاشي يا باشا ربنا معاك ويـاريت بجد الناس كلها زي الداعيه ده كان الواحد حضر علطول ، انا بصراحه بخاف من الناس الملتزمين دول , بحس إنهم مش عايشين أصلا ومش بيضحكوا كده ومملين زي فاروق كده , بس لو في حاجه تانيه كده علي نفس النظام هكون أول الموجودين إن شاء الله

محمد بضيق :

- يـــــاض حرام عليك بقي سيب فاروق فـ حاله !! والله لو عرفته عن قرب هتحبه جداااااا

نظر إسلام أمامه فإذا به يري فاروق فنظر إلي محمد بضيق وقال بصوت منخفض :

- يييييي أهو جه تاني

فاروق بإبتسامه :

- السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أجاب محمد وإسلام :
-
- - وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

فاروق بتساؤل :

- هاه قولولي بقي رأيكم فـ الندوه

رد إسلام مبتسما :

- حلوه جميله

ثم قال متعجبا :
-
- بس هو إنتوا بجد بتعرفوا تحبوا زينا كده ؟!! يعني مش إنتوا بتقولوا إن الحب ده حرام ؟!!

ضحك فاروق ضحكة عـــاليه وهو يقول :

- لأ طبعا مين قال كده ؟!! لو الحب حرام مكانش ربنا خلق لنا قلب ،، صح ولا إيه ؟!!

إسلام بعدم إقتناع :

- صح ، بس إنتوا اللي بتقولوا كده ؟!!

فاروق بتفهم :

- يا إسلام إفهم ،، الحب نفسه عمره ما كان حرام ،، اللي بيحصل الأيام دي بإسم الحب هو ده اللي حرام ، الناس اللي بيقولوا إحنا مرتبطين وبنحب بعض وبيسمحوا لنفسهم يعملوا حاجات كتتتتير حرام وكل ده بإسم الحب هو ده اللي حرام ،، يعني هما اللي شوهوا المعني الجميل ده مش إحنا !!

إسلام بتعجب :

- امممم جايز !

فاروق :

- عموما يا سيدي الحديث له بقيه ،، بس معلش مضطر أمشي دلوقتي علشان محاضرتي هتبدأ ، نكمل بعدين إن شاء الله

- ماشي , مع السلامه

محمد :

- هاه إقتنعت ولا إيه النظام ؟

إسلام بضحكة شريره :

- لأ برضو , مش عارف ليه مش بصدقه الواد ده , بحس إنه بيحاول بيبن نفسه كويس ومش معقد ولا حاجه وإن احنا اللي غلط ، مع إن احنا عايشين عادي اهو زي كل الناس وحالنا أحسن من ناس كتير الحمد لله وهو اللي مكبر الموضوع ، يلا ربنا يهدينا ..
يتبع
______________________



ان مرت الأيام ولم ترونـي فهذه مواضيعي فتـذكرونــي
وان غبت يوما ولم تجدونـي
ففي قلبي حبكـم فـلاتنسونــي
ان طال غيابـي عنكـم دون عـودة
اكون وقتهـا بحـاجة للدعـاء فادعـولــي
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://olaa-elmasry.alamountada.com
علا المصرى
الـمـؤ سس
الـمـؤ سس
avatar

عدد المساهمات : 22726
نقاط : 30198
السٌّمعَة : 2
تاريخ التسجيل : 15/12/2013

مُساهمةموضوع: رد: قصة (( في الحلال ))   الأربعاء 30 سبتمبر 2015, 5:01 pm

وفي المساء كانت سلمي تجلس علي الحاسب الخاص بها , وبالتحديد علي موقع الفيس بوك




إبتسمت سلمي فجأة وقالت لنفسها :




- إيه حكايتك يا ست حفصه ،، كل شويه تدخليني جروبات كده ، انتي مش بتزهقي ولا إيه ؟!! وكمان إشمعني انا بالذات يعني رغم إننا أصلا متكلمناش قبل كده خااالص ؟!! هههههههههه تلاقيها فاضيه وعمالة تدخل كل الناس اللي عندها



لما نشوف مدخلاني في إيه النهارده كمان !!



جروب هنعيشها صح // اممم حلو الإسم ،، لما ندخل نتفرج بقي



وبعد مرور ساعة أو أكثر ..



نقرت ولاء علي باب الغرفه ، فقالت سلمي :



- إدخلي يا بنتي الباب مفتوح



- بتعملي إيه يا حجة



سلمي بسعاده :



- تعالي بصي كده ،، واحده معرفهاش دخلتني في جروب جديد ،، بس بجد حاجه فخيمه يعني



نظرت ولاء إلي شاشة الحاسوب ثم أعادت النظر إلي سلمي قائله :



- فخيمه إزاي يعني ؟!!


نظرت إليها سلمي بحماس وقالت :


- ناس كده يا بنتي تحسي إن عقلهم نضيف كده وعايشين لهدف معين وبيساعدوا بعض يقربوا من ربنا ، عجبني الجو بصراحه ، وكمان الجروب كبير جداااا وفيه تفاعل ، ده انا قاعده من بدري ومش ملاحقه أقرا إيه ولا إيه ؟


ولاء بفضول :


- وريني كده ..


نظرت ولاء إلي شاشه الحاسوب ، ولكن يبدو أنها رأت مالا يسرها ، فقالت بضيق :


- يييييييي لأ يا ست شكرا ، انا هروح أكمل اللي ورايا ، بلاش تقعدي معاهم كتير بدل ما يأثروا عليكي !


سلمي بضحكة عاليه :


- ياعيني ده إتصدم ، خلاص إمشي بقي من هنا وخدي الباب فـ إيدك


إنتهت ولاء من أعمالها وعادت لغرفتها لتنام ،، ولكنها وجدت سلمي مازالت جالسه علي الحاسب الخاص بها بعدما يقرب من 3 ساعات ، فتنهدت قائله :


- يلـــا يا سلمي انا خلصت اللي ورايا ،، إقفلي الكمبيوتر بقي وإطفي النور علشان نعرف ننام


.. نظرت ولاء الي شاشه الكمبيوتر بدهشه ثم أكملت قائله :


- لالالالالا مش معقوله إنتي أعده ده كله ع الجروب ده ؟!!


سلمي بضحكة متعجبه :


- تصدقي بالله ؟ انا حاسه ان حياتي كلها غلــــــط ، يأما هم اللي مزودينها شويه بقي !


ولاء بعدم إهتمام :


- يا ستي قولتلك سيبك من الناس دي هيعقدوكي فـ عيشتك ، ويلا بقي علشان لازم انام عندي مدرسه الصبح


إبتسمت سلمي قائله :


- حاضر حاضر ، بس إستني في حاجه مهمه لازم أعملها الأول .


لــ #رقيه_طه



ان مرت الأيام ولم ترونـي فهذه مواضيعي فتـذكرونــي
وان غبت يوما ولم تجدونـي
ففي قلبي حبكـم فـلاتنسونــي
ان طال غيابـي عنكـم دون عـودة
اكون وقتهـا بحـاجة للدعـاء فادعـولــي
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://olaa-elmasry.alamountada.com
علا المصرى
الـمـؤ سس
الـمـؤ سس
avatar

عدد المساهمات : 22726
نقاط : 30198
السٌّمعَة : 2
تاريخ التسجيل : 15/12/2013

مُساهمةموضوع: رد: قصة (( في الحلال ))   الأربعاء 30 سبتمبر 2015, 5:03 pm

في_الحلال


الحلقه الثالثه :


قررت سلمي أن ترسل رسالة لـ حفصه لتشكرها علي الجروب وتسألها بعض الأسئلة ،،...


فكان محتوي الرسالة :


السلام وعليكم ورحمة الله وبركاته
اولا كنت عاوزة أشكرك علي الجروب بتاع هنعيشها صح اللي انتي دخلتيهوني ده
ومعلش كنت عاوزة أسالك علي حاجه ،،
هم الناس اللي في الجروب دول حقيقيين زينا ؟!! مش عارفه حاسه اني مستغرباهم شويه !
يعني بلاقي بوستاتهم إسلوبها حلو جدااا وبتشدك وفي نفس الوقت بحس انهم معقدين الدنيا
سعات أحس انهم صح وسعات أحس انهم مكبرين المواضيع زياده عن اللزوم ،


هو بصي انا بيني وبينك كده بنت عاديه يعني زي كل البنات ،، مش عارفه اذا كانت حياتي كده صح ولا غلط
لأن كل اللي حواليا زيي كده ،، لكن دايما بحس ان ليا دور في الحياة ،، بس مش عارفه هو إيه !!
يعني بحس اني مش بعمل كل اللي عليا فـ الدنيا ،، رغم اني بحاول قدر الإمكان اجتهد فـ كليتي اللي هي بالنسبالي الهدف الأساسي ف حياتي ،،


عاوزاكي تقوليلي : هل انا ليا دور ف الحياة غير دراستي حاليا ؟ مع العلم اني في 2 كلية تربيه انجلش ومش مخطوبه ولا أي حاجه ،، يعني متفرغه للدراسه بس ،، فـ هل ده كافي ؟ ولا في حاجات تانيه لازم تتعمل ؟


معلش انا أسفه جداااااا لو طولت عليكي ،، بس انا من ساعة ما دخلت الجروب وانا حسيت انكم ناس مختلفين عننا ،، وحسيت بـ راحه لما قعدت أقرأ في الجروب شويه ،، بس لو كلامكم وبوستاتكم دي صح ، معني كده ان حيااااتي كلها غلط بقي ومعني كده برضو إني مش عندي أي هدف ف الحياه غير دراستي وإن ده غلط ؟!!


بصي مش عارفه بقي انا محتاره وكان لازم اكلمك ،، انا عارفه اننا متكلمناش قبل كده ،، بس يـــــاريت بلاش تهملي الرساله


أخر سؤال بقي : هو إنتوا معقدين ولا عندكم إسنان زينا ؟


ههههههه اوعي تعملي بلوك ،، انا قولت أهو


يلا هستني الرد ،، مع السلامه


... وأغلقت سلمي الحاسب وذهبت للنوم


______________________



ان مرت الأيام ولم ترونـي فهذه مواضيعي فتـذكرونــي
وان غبت يوما ولم تجدونـي
ففي قلبي حبكـم فـلاتنسونــي
ان طال غيابـي عنكـم دون عـودة
اكون وقتهـا بحـاجة للدعـاء فادعـولــي
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://olaa-elmasry.alamountada.com
علا المصرى
الـمـؤ سس
الـمـؤ سس
avatar

عدد المساهمات : 22726
نقاط : 30198
السٌّمعَة : 2
تاريخ التسجيل : 15/12/2013

مُساهمةموضوع: رد: قصة (( في الحلال ))   الأربعاء 30 سبتمبر 2015, 5:06 pm

وفي اليوم التالي :


يجلس إسلام مع صديقه محمد في كافيتريا الجامعه كالعاده ،


قال إسلام بحرج :


- محمد انا هقولك علي حاجه بس خليك هادي ،، مــــاشي ؟


نظر محمد إلي إسلام نظره عميقه وقال بترقب :


- طالما قولت خليك هادي يبقي إنت عامل مصيبه ؟!! قول لما نشوف أخرتها معاك


بهت وجه إسلام وقال بهدوء :


- انا كلمت ساره إمبارح


محمد متعجبا :


- طيب وإيه الجديد ؟


نظر إليه بحزن وقال :


- انا طلبت منها صورتها وهي وافقت وشوفتها ، وبصراحه طلعت أحلي بكتتتير مما كنت أتخيل ولاقيتني غصب عني بقولها كلام مكانش ينفع يتقال


إحمر وجه محمد ونظر إلي إسلام بغضب شديد ولم يتحدث ،،


إسلام محاولا تهدئه الموقف :


- يا محمد ماهو مكنش ينفع أبقي بكلمها بقالي 6 شهور ولحد دلوقتي معرفش شكلها !!


نظر إليه محمد بغضب شديد وقال في لوم :


- يــــــــــــاسلام !!! وكمان بتكلمها من 6 شهور !! الله الله !! وإيه كمان ؟!!!!


نظر إسلام إلي الارض وقال بصوت منخفض :


- بص هو انا من ساعة ما بدأت أكلمها وانا عاوز أقولك لأني مش متعود أخبي عليك حاجه ،، بس كنت عارف انك هتدايق لو عرفت ...


قاطعه محمد :


- اه ولما لقيت انك بدأت تتجرجر في الحرام قلت تقولي علشان أشوفلك حل !! والله فيك الخير


حاول إسلام تهدئه الموقف قدر المستطاع فقال بهدوء :


- يا محمد خلاص بقي إهدي طيب ،، انا مش وحش كده وانت عارف بس بقولك غصب عني ،، وانا مش عاوز اللي حصل ده يتكرر تاني علشان كده بقولك تشوفلي حل


محمد بنظره غاضبه :


- ترضي علي اختك كده ؟!!


قال إسلام بضجر :


- يا محمد خلاص بقي هو كل شويه تقولي اختك اختك !!


أعاد كلامه قائلا :


- بسأل سؤال ،، ترضي حد يعمل مع اختك كده ؟!!


- بصراحه لأ ،، بس الموضوع مختلف ،، انا فعلا هتجوز ساره


محمد :


- وهتتجوزها إمتي بقي ؟


نظر إلي محمد بسعاده وقال :


- بعد ما اتخرج وأشتغل إن شاء الله



ان مرت الأيام ولم ترونـي فهذه مواضيعي فتـذكرونــي
وان غبت يوما ولم تجدونـي
ففي قلبي حبكـم فـلاتنسونــي
ان طال غيابـي عنكـم دون عـودة
اكون وقتهـا بحـاجة للدعـاء فادعـولــي
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://olaa-elmasry.alamountada.com
علا المصرى
الـمـؤ سس
الـمـؤ سس
avatar

عدد المساهمات : 22726
نقاط : 30198
السٌّمعَة : 2
تاريخ التسجيل : 15/12/2013

مُساهمةموضوع: رد: قصة (( في الحلال ))   الأربعاء 30 سبتمبر 2015, 5:07 pm

أسند ظهره إلي مقعده وقال :


- اااه يعني علي الأقل بعد سنه ونص !! ده لو أصلا لقيت شغل علطول بعد ما اتخرجت


إسلام بعدم فهم :


- طيب اعمل إيه طيب ؟


لم يهتم محمد لكلامه وأكمل قائلا :


- وطبعا هتفضل تتكلم معاها لحد ما تيجي تتقدم لها ؟


- أكيييد طبعا


ضحك ضحكة ساخره وقال :


- عاوز تكلمها سنتين بحالهم مش غير ما يحصل تجاوزات ؟! تبقي بتضحك علي نفسك يا إسلام ، لما شوف من 6 شهور وعملت إيه ، أمال هيحصل إيه بقي بعد السنتين دول ؟!!


نظر لمحمد بضيق وهو يقول :


- يا محمد هو انا بكلمك علشان تشوفلي حل ولا علشان تعقدهالي زياده


تنهد محمد بعمق وقال :


- منا مش عارف أقولك إيه والله ،، انا اه بعمل ذنوب كتير بس يمكن ييجي عليا يوم وأقرب من ربنا وأتوب وربنا يغفر لي ،، إنما حاجه زي كده مستحيل أعملها لأني عندي اخوات بنات ياعم واخاف عليهم ، عموما هو انا عندي حل وحيد وعارف انه مش هيعجبك ،، انت لـازم تحاول تنسحب من الموضوع ده بهدوء وتبعد عنها خااااالص وتأكد إن لو ليك نصيب فيها هتتجوزها حتي لو حصل إيه ، ولو مش ليك نصيب برضو مش هتتجوزها حتي لو قعدت تكلمها لحد ما تتخرج زي ما بتقول ..


رفع إسلام حاجبه وقال بتعجب :


- اااايه يابني اللي انتي بتقوله ده ؟!! مش هينفع طبعا ، عاوزها تقول عليا بكذب عليها ده كله ؟!! خلاص بقي انا هحاول اخد بالي من كلامي معاها وخلاص ..


محمد بتفهم :


- طيب خلاص ،، بس حاول برضو تقلل كلامك معاها شويه ،، ولو لقيت نفسك في أي وقت هتقول أي حاجه حرام تاني يبقي اقفل الكمبيوتر بسرعه وكأن النت فصل ،، امممم رغم ان كلامكم كله تقريبا حرام


إسلام بضجر :


- يا راااااااجل !! كلامنا كله حرام !! حتي لو كلام عادي ؟!! هنفتي بقي


محمد بإنسحاب :


- يا عم معرفش ،، انا بقول تقريبا ،، بس برضو إبقي إسأل شيخ وإتأكد


اللــــــــــــه أكبر اللــــــــــه أكبر .. اللــــــه أكبر اللـــــــــه أكبر


أحس محمد بالإرتياح عندما سمع صوت الأذان ، فقال في هدوء منهيا هذا الحوار :


- بقولك إيه ما تقوم بينا نصلي الظهر وندعي ربنا يعدي الموضوع ده علي خير


إسلام بإبتسامه :


- ماشي بس يلا بسرعه نجيب أي حاجه ناكلها لاني ماكلتش أي حاجه من الصبح وبعدها نروح نصلي


محمد :


- مــاشي


... وبعد الفطار نظر إسلام في ساعته فوجدها أصبحت 12:30 فذهبوا سريعا الي المحاضره ، وبالطبع لم يصلوا الظهر !


______________________
يتبع



ان مرت الأيام ولم ترونـي فهذه مواضيعي فتـذكرونــي
وان غبت يوما ولم تجدونـي
ففي قلبي حبكـم فـلاتنسونــي
ان طال غيابـي عنكـم دون عـودة
اكون وقتهـا بحـاجة للدعـاء فادعـولــي
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://olaa-elmasry.alamountada.com
علا المصرى
الـمـؤ سس
الـمـؤ سس
avatar

عدد المساهمات : 22726
نقاط : 30198
السٌّمعَة : 2
تاريخ التسجيل : 15/12/2013

مُساهمةموضوع: رد: قصة (( في الحلال ))   الأربعاء 30 سبتمبر 2015, 5:08 pm

وعلي الجانب الآخر بكلية التربيه تجلس سلمي وصديقاتيها هند وفاطمه ،


نظرت لهن سلمي للحظات وقالت بترقب :


- يا عيال انا هسألكم سؤال وردوا بـ جديه مره واحده في حياتكم بقي ماااااشي ؟


أجابوها بالموافقه فأكملت قائله :


- إيه رأيكم في الحياه اللي إحنا عايشينها دي ؟


- ممله !


- جداااااااااا


سلمي بتساؤل :


- يعني انتوا مش مبسوطين من حياتكم دي ؟ رغم انكم بتعملوا كل اللي انتوا عاوزينه ؟!


هند :


- علي يدك أهو ،، بنقعد في الجامعه لحد العصر ونروح ننام شويه ونقوم نقعد ع الفيس وننام تاني علشان الجامعه ،، إيه الجديد يعني ؟!!


فاطمه :


- يا بنتي الملل ده بقي صديقنا الصدوق ،، عااادي يعني ده حال كل الناس


شعرت سلمي بالسعاده مما سمعته وقالت بحماس :


- طيب ما تيجوا نكسر الروتين ده ونغير حياتنا شويه ، يعني نخلي عندنا أهداف جديده ننظم يومنا شويه نعمل اااااي حاجه بقي .


هند :


- إيدينا علي كتفك ،، عندك أفكار ؟


سلمي بإبتسامه :


- حـــاليا لأ ،، بس إستنوا عليا يوم ولا اتنين كده وهقولكم علي اللي فـ دماغي ،، بس أهم حاجه ان فكرة التغيير دي انتوا موافقين عليها صح ؟


- يااااااااااريت


- موافقين جداااا طبعا


سلمي وقدر شعرت بالإنتصار وقالت بحماس شديد :


- قشششطه جدا ، أيون كده هم دول الصحاب اللي بجد، بحبكم يا عيال وربنا
__________________


.. كانت سلمي تجلس في الميكروباص أثناء عودتها إلي المنزل وأخدت تحدث نفسها :


- إيه يا ست سلمي مالك إتحمستي كده ليه ؟ معقوله كام بوست يأثروا فيكي اوي كده ؟ لأ بس بصراحه كلامهم عقلاني جدااا وإحساس الراحه اللي هم بيقولوا عليه ده باين عليه حلو وانا عاوزه أجربه .


ثم نظرت للجانب الآخر وأكملت قائله :


- طيب وفيها إيه لما أبدأ أغير من نفسي وأكون أحسن من كده ؟ مش انا دايما بقول اني لازم أكون مميزه عن كل البنات واني مش عاوزة أكون عايشه زي ما كل الناس عايشه وخلاص !! أكييييييد انا مش مخلوقه علشان كده ومش هسمح لنفسي ان حياتي تكون روتينيه زي كل الناس .


اممممم عموما لما أروح هشوف حفصه دي ردت عليا ولا لسه ،، ومن إسلوبها هعرف اذا كانوا هم فعلا اللي صح , ولا معقدين زي ما دايما بسمع عنهم


________


... دخلت سلمي إلي المنزل وذهبت مسرعه لتفتح الحاسب الخاص بها ،، حتي من دون أن تلقي التحيه علي اختها او تمزح معها كالعاده


فتحت سلمي الحساب الخاص بها علي موقع الفيس بوك وعندما وجدت رسالة إزدادت ضربات قلبها بشده


وبالطبع كانت الرسالة من حفصه ،، فتحت الرسالة وبدأت تقرأ فيها وإبتسامتها تتسع أكثر وأكثر حتي كادت تصل إلي اذنيها


لــ #رقيه_طه



ان مرت الأيام ولم ترونـي فهذه مواضيعي فتـذكرونــي
وان غبت يوما ولم تجدونـي
ففي قلبي حبكـم فـلاتنسونــي
ان طال غيابـي عنكـم دون عـودة
اكون وقتهـا بحـاجة للدعـاء فادعـولــي
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://olaa-elmasry.alamountada.com
علا المصرى
الـمـؤ سس
الـمـؤ سس
avatar

عدد المساهمات : 22726
نقاط : 30198
السٌّمعَة : 2
تاريخ التسجيل : 15/12/2013

مُساهمةموضوع: رد: قصة (( في الحلال ))   الأربعاء 30 سبتمبر 2015, 5:10 pm

في_الحلال


الحلقه الرابعه :


فتحت سلمي الحساب الخاص بها علي موقع الفيس بوك وعندما وجدت رسالة إزدادت ضربات قلبها بشده ،،...


وبالطبع كانت الرسالة من حفصه ،، فتحت الرسالة وبدأت تقرأ فيها وإبتسامتها تتسع أكثر وأكثر حتي كادت تصل إلي اذنيها


كان محتوي الرسالة كـ الآتي :


_____________


حفصه :


- ههههههههههههههههههههههههه فطستيني من الضحك وربنا ،، اه يا ستي عندنا سنان وبنعرف نضحك ونألش ونهزر ونعمل كل حاجه ،، إحنا جامدين اووووي يا بنتي ،، بس كل حاجه في مكانها المناسب بتكون أحلي


ومش هعمل بلوك متخافيش أصلا فرحتيني برسالتك جدااااا


..علي فكره انتي مش عاوزه إجابه لسؤالك لأن انتي عارفه الإجابه كويس طبعا الدراسه هدف مهم جدااا ف الحياه ، بس ما ينفعش يكون هو هدفنا الوحيد ، ما ينفعش نكون عايشين بس علشان نذاكر وننجح وبعدين نتخرج ونشتغل وخلاص ..


وإحنا والله مش مكبرين المواضيع ولا حاجه ، إحنا بس بنحاول نعيش حياتنا صح وبنحاول دايما نكون من الناس اللي ربنا راضي عنهم والرسول يوم القيامه هيكون فخور بيهم


وعلي فكره مفيش أي تناقض بين الحاجتين ،، قد تكوني انتي قابلتي نماذج لملتزمين فاهمين الإلتزام غلط وعلطول مكشرين كده ومش تحبي تتكلمي معاهم ، علشان كده خوفتي منهم ، لكن إحنا في فريق هنعيشها صح هدفنا إننا نفهم الناس معني الإلتزام الصح وإن الملتزم ده ممكن يعمل كـــــــــــــــــل حاجه بيتمناها لكن بدون ما يغضب ربنا


علشان كده يا ستي قررنا نساعد بعض ونكون ملتزمين بجد وبرضو هنعيش حياتنا زي ما إحنا عاوزينها
-
ولو مش مصدقه إنه ينفع الـ 2 مع بعض ، جربي وشوفي هينفع ولا لأ


إيه رأيك ؟


___________________


قرأت سلمي الرسالة مرارا وتكرارا وهي في غاية السعاده ،، لا تعرف لماذا ولكنها كانت سعيده فقط


ثم أرسلت رسالة آخري لـ حفصه وكان محتواها :


- اللــــــه كلامك مريح اووووووي ، شكلنا كده لسه بيننا كلام كتتتتير ،، هكلمك بكره إن شاء الله علشان مش هينفع أفتح النهارده تاني


إستنيني هااه


... أرسلت سلمي الرسالة وأغلقت الحاسب ، ذهبت لتبدل ملابسها لتتناول الغداء مع اسرتها


______________


وفي المساء إتصل إسلام بصديقه محمد :


- الــــو ، ازيك يا محمد


- الحمد لله تمام


- بقولك إيه : إنت معاك المذكره بتاع دكتور عبد الرحمن ؟ أصلي نسيت أصورها


- اه معايا ،، خلاص بكره هجيبهالك إن شاء الله


- ماااشي شكرااااا ، معلش لو قلقتك من النوم ولا حاجه


إبتسم محمد قائلا :
-
- - ياعم ما انت علطول بتقلقني ،، يعني هي جات علي النهارده ، بس أصلا انا لسه منمتش ،، قاعد بتفرج علي برنامج وبعدين هنام إن شاء الله


إسلام بمرح :
-
- - برنامج إيه ده ؟ يمكن آجي اتفرج معاك


- برنامج ديني كده


- ههههههههههههه ما شاء الله ما شاء الله ربنا يهديك يابني


رفع محمد حاجبه وقال :
-
- - عيل رخم وربنا ،، ما تسيبني ف حالي ياعم يمكن ربنا يهديني وأتغير بقي


إسلام :
-
- - خلاص يا شيخ محمد كمل ياخويا كمل ، بس انا مستغرب يعني إشمعني النهارده ؟


- عااااادي كنت بقلب ولقيته والكلام شدني ، المهم طير إنت بقي علشان الفاصل قرب يخلص وانا عاوز أتفرج ..


إسلام مازحا:
-
- - ماشي يا بطه اتفرجي


ضحك محمد ضحكة عاليه وأكمل قائلا :
-
- - والله مانا عارف إيه اللي مصبرني عليك ده كله ، لولا إني بحبك كان زماني خنقتك دلوقتي ، إمشي بقي ورايا برنامج ، ومـــــــــــاتكلمش سااااااااااره ماااااااااشي ؟ رووووح نام علطووووووول علشان محاضره الساعه 8 متروحش عليك .


إسلام بإبتسامه متعجبه :
-
- - زي ما تكون بتقرأ أفكاري ،، خلاص مش هكلمها ،، كفايه اللي حصل إمبارح بقي ، يلا مع السلامه


- سلــــــــام


__________________________



ان مرت الأيام ولم ترونـي فهذه مواضيعي فتـذكرونــي
وان غبت يوما ولم تجدونـي
ففي قلبي حبكـم فـلاتنسونــي
ان طال غيابـي عنكـم دون عـودة
اكون وقتهـا بحـاجة للدعـاء فادعـولــي
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://olaa-elmasry.alamountada.com
علا المصرى
الـمـؤ سس
الـمـؤ سس
avatar

عدد المساهمات : 22726
نقاط : 30198
السٌّمعَة : 2
تاريخ التسجيل : 15/12/2013

مُساهمةموضوع: رد: قصة (( في الحلال ))   الأربعاء 30 سبتمبر 2015, 5:11 pm

وفي اليوم التالي في الجامعه :


قابل إسلام محمد بـ وجه ضاحك كالعاده وقال مازحا :
-
- - بطتي الحلوه اللي كانت بتتفرج علي برنامج ديني جات يا ناااااس


ضربه علي كتفه وتذكر البرنامج فقال بسعاده :
-
- - بس ياااااض ، والله برنامج تحــــــفه


إسلام بتساؤل :
-
- - كان بيتكلم عن إيه بقي ؟


نظر إليه محمد متعجبا وقال :
-
- - إشمعني ؟ بتفكر تتغير ولا حاجه ؟


- يمكن !


كاد محمد أن يقفز من مكانه وقال بسعاده بالغه :
-
- - بجــــد والله ؟!


تنهد إسلام بملل قائلا :
-
- - ياعم قووووول وخلصني ..


محمد :
-
- - كان يا سيدي بيحكي مواقف حصلت في حياة الرسول عليه الصلاة والسلام والصحابه ، وأد إيه الرسول تعب اووووي عقبال ما نشر الدين الإسلامي ، وإن الشباب دلوقتي سايبين الدين ده وكـــــل تفاصيل الحياة اللي بيشملها ، وبيجروا ورا شوية موضات متخلفه وعاجبهم اووووي الحال اللي هم فيه ده ، ولو حد فكر يتمسك بالدين ده الكل بيضحك عليه ويفتكره قديم ورجعي ومعقد !!


بس عارف ؟ كلامهم كان عاجبني اووووووي ، رغم اني حسيت ساعتها اني وحش اووي وإني مش هينفع أعيش كده كتتير
-
- وأكمل بحزن :
-
- - نفسي تساعدني يا إسلام ونشجع بعض ونبدأ بقي نفهم ديننا شويه


نظر إليه إسلام بإبتسامه خفيفه وقال :
-
- - يابني ما إحنا حلوين اوي اهو والحمد لله يعني لا بنشرب سجاير ولا مخدرات ولا بنعاكس بنات ولا بنروح أماكن مش كويسه ولا حــــاجه ، إحنا احسن من ناس كتتتير الحمد لله ..


محمد بعد إقتناع :
-
- - بس ده مش كفايه يا إسلام ،، معتقدش ااااابدا أن دي الحياة اللي المفروض نعيشها ، اه إحنا مش بشعين اوي كده زي ما انت بتقول ، بس برضو لسه مبقيناش حلوين


بجد واللـــــــه نفسي تشجعني ، مره واااحده من نفسي يا عم ، منا دايما معاك علي الحلوه والمره


اخذ إسلام يستمع إلي الكلام وهو مازال غير مقتنع وقال :
-
- - ماهي المشكله اني مش مقتنع أصلا !! بحب حياتي كده وراضي بيها ، وبعدين ياعم ربنا يطول عمرنا ونبقي أحسن مع الوقت


تنهد محمد بفقدان أمل ولم يتحدث
-
- نظر إليه إسلام فوجده علي هذه الحاله فأحب أن يضيف جوا من المرح وقال :
-
- - طيب بقولك إيه ؟ ما تخلي احـــــم الواد فاروق يشجعك


ثم قال مازحا :


- مش عارف إزاي هطيقك لو بقيت زيه


نظر محمد للجانب الآخر وقال بحزن :
-
- - ماهي المشكله ان فاروق مش قريب مني زيك ، اه هو جاري وصاحبي وبحبه برضو ، بس علاقتي بيك انت أقوي وبحب أقضي معاك انت وقت أكتر


- حبيبي يابو صلاح


رفع محمد حاجبه وقال بتحدي :
-
- - بص يا أنا يا إنت ، وأكييييد في يوم هقنعك ، وهتتغير يعني هتتغير، تقريبا البرنامج اللي بكلمك عنه دي جاي الأربعاء الجاي ، هبقي أكلمك بقي في ميعاده وأخليك تشوف حلقه منه وبعدين تقرر
-
- ثم أنهي الموضوع وقال مازحا :


- مش هتعزمني علي حاجه بقي


إسلام :
-
- - ماشي يلا ، والحساب عليك
____________________________
يتبع



ان مرت الأيام ولم ترونـي فهذه مواضيعي فتـذكرونــي
وان غبت يوما ولم تجدونـي
ففي قلبي حبكـم فـلاتنسونــي
ان طال غيابـي عنكـم دون عـودة
اكون وقتهـا بحـاجة للدعـاء فادعـولــي
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://olaa-elmasry.alamountada.com
علا المصرى
الـمـؤ سس
الـمـؤ سس
avatar

عدد المساهمات : 22726
نقاط : 30198
السٌّمعَة : 2
تاريخ التسجيل : 15/12/2013

مُساهمةموضوع: رد: قصة (( في الحلال ))   الأربعاء 30 سبتمبر 2015, 5:12 pm

وفي مساء هذا اليوم :


فتحت سلمي حساب الفيس بوك الخاص بها ونظرت نظره سريعه علي قائمة الأصدقاء المتصلين حاليا فوجدت حفصه من بينهم فـ سرت كثيرا ، وبعثت لها رسالة :


سلمي : انتــــــي موجووووده ، الحمد لله


حفصه بإبتسامه :
-
- - كنت مستنياكي أثلــــــا


- بجد ؟ ليه ؟
-
- مش عارفه !! كنتي جايه علي بالي طول اليوم وقلت أكيد هتكلميني النهارده زي ما قولتي


- حبيبتي ربنا يخليــــكي ^^ قوليلي بقي هو انا حياتي كلها غلط فعلا ؟


- احــــــم أيون


إتسعت عينا سلمي وقالت بتعجب :
-
- - معقووووووووله


فقالت حفصه:
-
- - ههههههههههههههه لأ مش اوي كده ، إنتي بس عاوزه تظبطي شويه حاجات وهتبقي 100%


سلمي :
-
- - طيب أبدأ منين ؟ وكمان سعات بحس اني خايفه وبرضو مسيطره عليا فكره إن الالتزام ده يعني تعقيد وبخاف منها اوووي بصراحه ..


- طبيعي تحسي بكده لأن الموضوع جديد عليكي ، بس إنتي بلاش تضغطي علي نفسك ، يعني براحه خالص عليها ، إبدأي غيري حاجه حاجه ، لأنك لو حاولتي تعملي كل حاجه في نفس الوقت هتحسي بالتعقيد اللي بتقولي عليه وهيكون صعب عليكي ..


سلمي بتساؤل :
-
- - طيب أبدأ منين برضو مش عارفه ؟


- بصي انا هقولك علي الطريقه اللي انا اتغيرت بيها بس متضحكيش هااااااااا


- هههههههههههههههههه ماشي


حفصه :
-
- - بصي انا البوستات بتاع الفريق هي كانت السبب في تغييري بصراحه ، كنت بقرأ البوست منهم وأقول لنفسي طيب وانا معملش الحاجه الفلانيه دي ليه ؟ لو حاجه سهله شويه بنفذها فوووورا ، ولو تقيله بفكر فيها فتره كده وبعدين أنفذها ، او اطنشها فـ الوقت ده وبعدين أنفذها لما أكون مستعده


بصي جربي الطريقه دي ولو منفعتش معاكي نشوف غيرها ، اووووكشن ؟


- امممم ماشي هحاول


- بس علي شرط ،، كــــل ما تفكري تغيري حاجه في نفسك حتي لو كانت بسيطه تيجي تقوليلي مــــاشي ، حابه أكون متابعه إلتزامك خطوه بـ خطوه ، وانا واثقه انك هتقدري


ثقه حفصه جعلت سلمي في غاية السعاده وقالت بحماس :
-
- - حــــــــاتر ، هروح ع الجروب بقي


________________


وبعد نص ساعه :


أرسلت سلمي رسالة لـ حفصه وكان محتواها :


- حفصصصصصه انا أخدت قرار اني هبطل حاجه معينه


- هههههههههههههههه أوام ؟! ما شاء الله ، قررتي إيه بقي ؟


لــ #رقيه_طه



ان مرت الأيام ولم ترونـي فهذه مواضيعي فتـذكرونــي
وان غبت يوما ولم تجدونـي
ففي قلبي حبكـم فـلاتنسونــي
ان طال غيابـي عنكـم دون عـودة
اكون وقتهـا بحـاجة للدعـاء فادعـولــي
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://olaa-elmasry.alamountada.com
علا المصرى
الـمـؤ سس
الـمـؤ سس
avatar

عدد المساهمات : 22726
نقاط : 30198
السٌّمعَة : 2
تاريخ التسجيل : 15/12/2013

مُساهمةموضوع: رد: قصة (( في الحلال ))   الأربعاء 30 سبتمبر 2015, 5:14 pm

الحلقه الخامسه :


أرسلت سلمي رسالة لـ حفصه وكان محتواها :...


- حفصصصصصه انا أخدت قرار اني هبطل حاجه معينه


- هههههههههههههههه أوام ؟! ما شاء الله ، قررتي إيه بقي ؟


سلمي بحماس :


- أنا قررت اني مش هحط صورة بروفايل تاني عليها بنت بشعرها


- هههههههههههههههههههههههههههههه


سلمي بيأس :
-
- - بتضحكي ليه ؟ علشان حاجه عبيطه صح ؟


حفصه :
-
- - ههههههههههه لأ بالعكس والله ، انا مبسوووطه جدااا إنك بدأتي ، وبعدين مفيش حاجه إسمها حاجه صغيره وعبيطه ، أي حاجه غلط بنعملها حتي لو كانت صغيره فهي بتشيلنا ذنب وإحنا في غني عن الذنب ده صح ؟ وكل ما ذنوبك تقل كل ما هتقربي من ربنا أكتر


علشان كده اوووووعي تستصغري أي حاجه ، وعلي فكره لازم تبدأي الأول بالحاجات البسيطه خالص دي و واحده واحده إبدأي كبريها شويه


بس قوليلي بقي إشمعني صوره البروفايل يعني ؟


- يا ستي لقيت ان صورة البنت الممثله دي ممكن ولد يبص عليها وانا اخد ذنبها ، طب وعلي إيه هو انا ناقصه ؟!! ما الصور الحلوه كتير وبعدين الموضوع بسيط ومش صعب يعني وفي نفس الوقت بيخفف من ذنوبي شويه


قراااااار رقم 1 تم بنجاح يا فنـــــــــــــدم


حفصه :
-
- - هههههههههه حبيبتي يا سلمي ، ربنا يجعلك من أقرب الناس إليه ، يلا يا باشا مستنيه قرار رقم 2 بقي ، ولو انا مش موجوده إبعتيلي الرسالة ولما أفتح هكلمك اوكشن ؟


إبتسمت سلمي وقالت :
-
- - مـــــاشي


_______________________________


وفي اليوم التالي في كافيتريا كلية الهندسه ، كان محمد يجلس علي أحد المقاعد ويرتشف العصير الخاص به في هدوء ، نظر إسلام إليه في صمت لمده طويله ولكن قرر أن يقطع هذا الصمت فهمس قائلا :


- محمد .... انا كلمت ساره إمبارح


إتنبه محمد ونظر إليه وهو رافع حاجبه وقال :


- محمد عاوز يشد فـ شعره ،، عملت اااااايه تاني ؟!!


طأطأ رأسه وقال بخجل :


- بص هو انا كنت بكلمها عادي ومفيش حاجه ، وكنا بنضحك ونهزر ونتخيل مستقبلنا وعيالنا وكده يعني ،، بس لما قفلت معاها وبدأت أقرأ المحادثه تاني ضميري أنبني اوووي لأني برضو فـ نص الكلام قلت حاجات مكنش ينفع تتقال


محمد بضيق :
-
- - حاجات إزاي يعني ؟


إسلام وهو مازال ينظر إلي الأرض :
-
- - قعدت أقولها انتي إزاي كــــــده ، واني هخليها أسعد إنسانه في الدنيا وبحبها بقي وحاجات كده


نظر إليه محمد بضيق شديد قائلا :
-
- - يــــــــــــــارب صبرني ،، والله ما عارف أقولك إيه ،، حاسس اني عاوز أمد إيدي بس ، يـــــارب استرها علي اخواتي واخوات المسلمين جميعاااا


إسلام محاولا تهدئة صديقه :
-
- - طيب بص طيب ،، مش هي هتبقي مراتي ؟ فيها إيه لو عرفتها اني بحبها بقي ؟


محمد بنفاذ صبر :
-
- - مرااااااتك منين فهمني ؟ هو انت تعرف علم الغيب ؟!!! مش يمكن ربنا كاتبلك واحده تانيه من نصيبك ؟ هيكون إيه موقفك ساعتها بقي هاااااااااه


هز رأسه نفيا وقال بعدم إقتناع :
-
- - ياعم لأ إن شاء الله مش هتجوز غيرها


- مــــــاشي ده كلامك حاليا ،، بس برضو لو ربنا مش رايد دي تكون مراتك يبقي مش هتتجوزها حتي لو عملت ايه ! وبعدين حتي لو هي هتكون مراتك زي ما بتقول : مش من حقك تقولها الكلام ده خاااااااااالص إلا بعد الجواز ،، أقولك إيه تاني بس !!


إسلام بغضب :
-
- - يا محمد طب بهدوء طيب ، انا مش عارف الموضوع ده بالذات بيعصبك كده ليه ؟!!


محمد محاولا التوضيح :
-
- - علشان انا عندي اخواااااات بناااااات يا إسلام وبخاف عليهم جداااااااا ومؤمن جدااا إن كما تدين تدان ،، كمان صعبان عليا الذنوب اللي عمالين تشيلوها دي ،، وانا عارف ان الإنسان ممكن يضعف علشان كده بقولك بطــــــــل تتكلم معاها خاااااالص أحسن ،، وياعم أبقي كلمها لما نتخرج علشان تاخد رقم والدها ،، إنما كده لأ بجد حرااام عليك


تنهد قائلا :
-
- - مش عارف بقي ربنا يسترها علي هند وعلي بناتنا كلهم


ربت علي كتفه وقال بهدوء :
-
- - يا إسلام انا والله بقول كده من خوفي عليك ، انت عارف انا بحبك ااااد إيه ؟ يمكن بحبك أكتر من نفسي اصلا ، ومش حابب أشوفك كده ، كفااااايه بقي يابني ، هنفوق إمتي بس ؟


إسلام بإبتسامه خفيفه :
-
- - ربنا يهدينا


صوب محمد نظره تجاهه ورفع حاجبه وقال محذرا :
-
- - بص علشان تكون فااااااهم ، لو جيت قولتلي حصل حاجه تاني انا هضربك ، انا قولت أهو ،، وساعتها ممكن أغصب عليك وأخليك تفصل النت بقي ، أيوه ماهو مش انا اللي أسيب صاحبي يغرق وانا موجود


إتسعت إبتسامه إسلام وهو ينظر إلي صديقه بسعاده قائلا :
-
- - ربنا يخليك ليا يا محمد ،، مش عارف من غيرك كنت هعمل إيه ؟


رفع محمد حاجبه وقال بغرور مصطنع :
-
- - والله يابني ولا انا متخيل العالم من غيري ، هيييييح بقي ، هي طيبه قلبي دي اللي مودياني فـ داهيه


إسلام :
-
- - ماهي طيبه قلبك دي اللي بتخليني بحبك وربنا ، حبيبي يابو صلاح وربنا ، ربنا يجمعنا سوا فـ الجنه


إنتبه محمد فجأة وقال :
-
- - ااااايه ده هو انا سمعت صح ؟ كرر كده اللي قولته تاني


إسلام ببراءة مصطنعه:


- حبيبي يابو صلاح


أومأ برأسه يمينا ويسارا وقال :
-
- - ياعم لأ دي عارفها ، انا عاوز التانيه


قال إسلام مازحا :
-
- - شكلك بدأت تأثر عليا ياض ، ربنا يستر عليا بقي


محمد وقد ظهر علي وجهه الإنتصار:
-
- - هع هع وأخييييييرا بدأ تأثيري عليك يبان ، اااااااااحمدك يــــــارب ، ولسسسسه ،، هو انا ورايا حاجه ، انا هوريك إسلام فـ المستقبل هيكون عامل إزاي ؟


إسلام مازحا:
-
- - حد ينقذني من الواد ده يا جدعان ، اني أغرق اغرق اغرق


نظر إليه محمد بطرف عينه وقال :
-
- - ثئييييييييييل ، قوم هاتلي كانز ياعم خليني اهدي أعصابي


- عاوز كام واحده ؟


- واحده أكييييد !!


إسلام بضحكة عاليه :
-
- - يبقي إسمها كاااااان يابو جهل ، كانز دي جمع يا بطه


محمد بملل :
-
- - وربنا رخـــــــم ، هات اللي تجيبه وخلصني ، الدكتور مش بيدخل حد بعده يااااااض


إسلام بإبتسامه:
-
- - مــــــــاشي أمري لله


____________________



ان مرت الأيام ولم ترونـي فهذه مواضيعي فتـذكرونــي
وان غبت يوما ولم تجدونـي
ففي قلبي حبكـم فـلاتنسونــي
ان طال غيابـي عنكـم دون عـودة
اكون وقتهـا بحـاجة للدعـاء فادعـولــي
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://olaa-elmasry.alamountada.com
علا المصرى
الـمـؤ سس
الـمـؤ سس
avatar

عدد المساهمات : 22726
نقاط : 30198
السٌّمعَة : 2
تاريخ التسجيل : 15/12/2013

مُساهمةموضوع: رد: قصة (( في الحلال ))   الأربعاء 30 سبتمبر 2015, 5:16 pm

هيا بنا لنلقي نظره علي كلية التربيه ،


سلمي بحماس شديد :
-
- - يا عيااااااال ، انا قررت أعمل ثوره علي نفسي وأتغير


هند بإستهزاء :
-
- - هيهيهيهيهيهي ومالو ياختي مش عيب


فاطمه :
-
- - وهتعملي إيه بقي ؟ هتطيري ولا هتمشي ع المايه ؟


ظهرت ملامح الغضب علي وجهها وقالت :
-
- - انتوا بتهرجوا ؟!!! مكنتش متوقعه منكم رد الفعل ده خالص


هند :
-
- - ههههههههه بنهزر يا بنتي ،، قوليلنا قررتي إيه ؟


سلمي بحماس :
-
- - قررت أحاول أظبط حياتي واعيد ترتيبها وأعيش صــــح بقي ، يعني من الآخر هحاول أكون ملتزمة


فاطمه بعدم فهم :
-
- - ملتزمة ؟! أشمعني ؟


سلمي وقد ظهرت ملامح السعاده علي وجهها :
-
- - في واحده عرفتها حببتني في الإلتزام اووووووي وحسيت كده اني بطييير وانا بقرأ الرسايل بتاعتها ، كمان لما أخدت قرار التغيير حسيت اني فرحانه اوووووووي وان حياتي بقي ليها معني كده ، بصوا هو الإحساس اللي انا حاسه بيه دلوقتي ده مش هينفع يتوصف ، هو بس بيتحس


هند :
-
- - أيـــه ياعم الكلام الكبير ده


سلمي :
-
- - علي فكره إنتوا وعدتوني انكم هتتغيروا معايا ، صح ولا ااايه ؟


فاطمه بتعجب :
-
- - بس إحنا كنا متوقعين الموضوع غير كده خااااااالص
-
- ثم اردفت قائله :
-
- - بس مش مشكله فهمينا أكتر ^^


تنهدت سلمي وقالت بحماس :
-
- - بصوا انا هبقي أدخلكم الجروب وانتوا تشوفوا بنفسكم ، بس عموما انا اول قرار أخدته اني مش هحط صورة بنت بشعرها بروفايل ااااااااابداااااااا


كادت هند أن تصطدم بالأرض من كثره الضحك وقالت بإستهزاء :
-
- - يا راجل هو ده الإلتزام بقي ؟!! ده إسمه تعقيد وهيافه حضرتك ، سايبين الحاجات المهمه فـ الحياه وماسكين في قشور ؟!!



ان مرت الأيام ولم ترونـي فهذه مواضيعي فتـذكرونــي
وان غبت يوما ولم تجدونـي
ففي قلبي حبكـم فـلاتنسونــي
ان طال غيابـي عنكـم دون عـودة
اكون وقتهـا بحـاجة للدعـاء فادعـولــي
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://olaa-elmasry.alamountada.com
علا المصرى
الـمـؤ سس
الـمـؤ سس
avatar

عدد المساهمات : 22726
نقاط : 30198
السٌّمعَة : 2
تاريخ التسجيل : 15/12/2013

مُساهمةموضوع: رد: قصة (( في الحلال ))   الأربعاء 30 سبتمبر 2015, 5:17 pm

ظهرت ملامح خيبة الأمل علي وجه سلمي وقالت :
-
- - انا عارفه انها حاجه عبيطه وصغيره ، بس إيه المشكله لما أبدأ واحده واحده ، أي خطوه هاخدها هتنفعني حتي لو كانت صغيره ، هبـــــدأ بأي حاجه حتي لو كانت قشور ، المهم مفضلش واقفه مكاني كده ! مش إنتوا معايا ولا إيه ؟ كنا متفقين سوا علي فكره !!


نظرت هند للجانب الآخر وقالت بعدم رضا :
-
- - لأ يا ستي شكرااا ، الواحد لما يحب يتغير بيتغير من جوه مش بيمسك في الهيافات دي !!


سلمي :
-
- - وإنتي يا فاطمه ؟


فاطمه :
-
- - انا مع هند برضو ، انتي كده بتضحكي علي نفسك يا سلمي !


سلمي وقد زادها رفضهما إصرارا فقالت وهي ترفع حاجبها :
-
- - امممممم طيب تمام ، هنشوف سلمي دي هتكون عامله إزاي في يوم من الأيام ، وهل فعلا القشور دي هتكون بدايه كويسه لواحده زيي ولا المفروض أبدأ من الصعب الاول ، مع إني أصلا لو بدأت من الصعب هخاف ومش هكمل ، عموما مش مشكله وحتي لو انتوا مش هتساعدوني فأكييييييد ربنا هيساعدني ويقويني ، يلـــا انا ماشيه ، سلام
-
- يابنتي طب والمحاضره الأخيره ؟


سلمي :
-
- - مش مهم ، سلام !
_________________


وأثناء عودتها للمنزل أخدت تفكر في كل ماحدث وتتساءل ،، هل هي علي حق أم هما ؟


رغم ان كلامهما كان به بعض السخريه إلا انه زادها ثقه وتمسك بمبدأها


ووجدت نفسها تقول بكل ثقه : أنــــا هثبتلكم أن كلامي صح ، وهبدأ في طريقي حتي لو الكل إتريق ، مش هيهمني حد طــــــالما عندي هدف ، وهوصــــــله بإذن الله هوصله


والأيام بيننا بقي ، يـــــاربي قويني وزيدني قوه


لــ #رقيه_طه


بصوا بقي ،، اللي فـات ده كله كووم ،، واللي جاي كوم تاني خـــالص


ركزوا اووي فـ الأحداث من بكره علشان هنحتاجها ^^


يـــارب الحلقه تعجبكم ،
في الحلال



ان مرت الأيام ولم ترونـي فهذه مواضيعي فتـذكرونــي
وان غبت يوما ولم تجدونـي
ففي قلبي حبكـم فـلاتنسونــي
ان طال غيابـي عنكـم دون عـودة
اكون وقتهـا بحـاجة للدعـاء فادعـولــي
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://olaa-elmasry.alamountada.com
 
قصة (( في الحلال ))
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 10انتقل الى الصفحة : 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  الصفحة التالية

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
علا بنت الشاطىء :: ركن الادب والشعر :: قصص و روايات - قصص واقعية :: قسم خاص للقصص الطويلة الكاملة-
انتقل الى: